0 915 915 84 40 - 0 935 88 354 77  شهر مشهد

خودرو در موقع صبح با استارت اول روشن نمی شود. این سوال تبدیل به یکی از پرتکرار ترین سوالات رانندگان شده است. دیر روشن شدن ماشین مخصوصا در اول صبح می تواند باعث شود روزکاری شما به کلی تلف شود. پس داشتن اطلاعات درباره این موضوع خیلی می تواند به شما کمک کند.

۱. سنسور دمای آب

مهمترین علت دیر روشن شدن خودرو سنسور دمای آب موتور است. مقاومت این سنسور در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد ۲۵۰۰ اهم و در دمای ۸۰ درجه به میزان ۳۰۰ اهم می رسد، یعنی با کم بودن دما مقاومت زیاد میشود. وقتی دما پایین باشد مقاومت بالا باعث ارسال ولتاز کم به ECU موتور می شود. ECU خودرو با اطلاعات دریافت شده مقدار پاشش سوخت انژکتورها را تنظیم می کند.

بعضی مواقع خودرو در هوای سرد به محض روشن شدن اگر پدال گاز را نگیریم خاموش می شود.از جمله وظایف سنسور دمای آب موتور،تنظیم دور آرام است که با ارسال درست دمای آب به ECU موتور مقدار هوای ورودی توسط استپر موتور و سوخت توسط پاشش انژکتورها تنظیم می شود.سنسور دما و فشار هوای ورودی مشخص کننده جرم و حجم هوای ورودی به موتور هستن . برای مثال اگر دمای آب موتور سرد باشد و سنسور دمای بالای را گزارش دهد با توجه به این اطلاعات سوخت پاشش می شود که باعث خاموش شدن موتور بدون گرفتن گاز شود.

۲. استپر موتور

در زمانی که دریچه گاز بسته است مقدار هوای ورودی به موتور را استپر موتور تامین می کند. و همچنین در هنگام سرد بودن موتور در زمان استارت اولیه به سوخت و هوای بیشتری احتیاج دارد. اگر شفت استپر موتور در حال انبساط و انقباض گیر کند یا شفت کثیف شده باشد و جلوگیری از ورود هوا به داخل موتور نماید، باید پدال گاز را گرفت تا هوا وارد موتور شود.

۳. گرمکن هوزینگ دریچه گاز

وظیفه این گرمکن جلوگیری از یخ زدن و گرم کردن پولکی دریچه گاز و نوک استپر موتر است . اگر پولکی و یا نوک استپر موتور یخ بزنند عدم صحیح مقدار هوای ورودی به موتور باعث بد کار کردن و خاموش شدن خودرو می شود که باید پدال گاز را بگیرم تا خاموش نشود.

۵. گرفتگی سوزن انژکتور

پنجمین علت روشن نشدن خودرو یا دیر روشن شده ماشین به دلیل سوزن انژکتور هاست. وقتی که هوا سرد است سوخت بیشتری وارد موتور می شود تا راحتتر روشن شود و کار کند. در صورت پاشش ضعیف در محفظه احتراق از طریق پاشش انژکتور میتواند با رها کردن پدال گاز موتور خاموش شود. با شستشو انژکتور ها ایراد برطرف می شود.


خودرو به صورت نیمه کامل روشن می شود با رها کردن سوییچ استارت خاموش میشود؟

مهم ترین علت این اتفاق در ماشین نیم سوز شدن یا خراب شدن کویل است. با ورود سوخت و هوا به داخل محفظه احتراق با جرقه شمع که از طرف کوئل تامین می شود، احتراق صورت می گیرد. در صورت خرابی کویل جرقه در موتور زده نمی شود و یا ضعیف است و خودرو خاموش می شود.

موتور ماشبن روشن می شود ولی دوباره خاموش می شود

  1. خرابی در سیستم سوخت رسانی
    اگر فشار سوخت قبل از انژکتورها پایین باشد که می تواند از خرابی مغزی پمپ بنزین یا رگلاتور فشار شکن) باشد. گرفتگی سوخت پاش ها می تواند باعث پاشش ضعیف سوخت شود که باید شستشو داده شوند
  2.  خرابی در جرقه زنی
    خرابی کوئل (ضعیف بودن آن )، دوده گرفتن شمع یا چرب شدن سر شمع مانع جرقه زنی قوی و مناسب می شود.
  3.  مدار هوا رسانی
    خرابی استپر موتور که با گرفتن پدال گاز دیگر خاموش نمی شود.

تشخیص عیب خودرو از دود خروجی اگزوز

  1. اگر موتور، با استارت زیاد روشن شده و سپس، دود سفید از اگزوز خارج می شود و موتور لرزش دارد، احتمالاً علت آن ورود آب به فضای احتراق است که خرابی واشر سرسیلندر دلیل آن است. یکی دیگر از نشانه های آن ورود روغن به آب رادیاتور است.
  2. اگر موتور پس از استارت زدن زیاد روشن شده و سپس دود سیاه از اگزوز خارج می شود، علت زیاد بودن نسبت بنزین به هوا در فضای سیلندر است، دلیل آن می تواند یا خرابی سنسور دمای موتور و یا نشتی بنزین از انژکتورها باشد.
  3. اگر موتور دیر روشن شده و سپس دود آبی از اگزوز خارج شود، علت نشتی روغن به محفظه احتراق است و دلیل آن خرابی رینگ پیستون, اجزای آب بندی  سوپاپ میباشد,
  4. اگر موتور دیر روشن شده و هیچ دودی از اگزوز خارج نمی شود، دلیل آن می تواند نسبت کم بنزین به هوا در محفظه احتراق، خطای سنسور_دمای_موتور، ضعیف بودن جرقه_شمع، خرابی کوئل، پایین بودن تراکم موتور به دلیل سفتی فیلر_سوپاپها و یا نامرغوب بودن سوخت باشد.
  5. گاهی تغییرات شدید آب و هوایی باعث می شود که موتور خودرو با استارت های مکرر روشن شود، این موضوع به تنظیمات سیستم سوخت رسانی و تامین هوای موتور مربوط می شود، زیرا ECU خودرو، بر اساس تنظیمات قبلی این ترکیب را برای موتور فراهم می کند.