0 915 915 84 40 - 0 935 88 354 77  شهر مشهد

اگر اتومبیل شما بد کار میکند، ممکن است به دلیل خراب شدن کوئل خودرو باشد. کوئل ماشین (کوئل احتراق) یک بخش مهم در موتور ماشین شماست که انرژی الکتریکی را از باتری خودرو می گیرد و به ولتاژ بالاتر تبدیل می کند تا با انتقال انرژی الکتریکی به شمع سبب شود مخلوط سوخت و هوا در سیلندر منفجر شود.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اتومبیل شما به سختی روشن می شود، یا هنگامی که در بزرگراه با سرعت حرکت می کنید احساس می کنید ماشین قدرت خود را از دست داده است. در ادامه قصد داریم علت این مشکلات را بیان کنیم.

کوئل خودرو چگونه کار می کند؟

سیستم احتراق یکی از بخش های مهم ماشین است که از بخش های مختلفی مثل آلترناتور، شمع خودرو، کوئل ، توزیع کننده و قسمتهای دیگری تشکیل شده که کوئل مهمترین کار را انجام می دهد، وظیفه این عضو مهم تبدیل جریان ولتاژ پایین باتری به جریان ولتاژ بالا می باشد. در یک ماشین سواری (اتومبیل شخصی) یک باتری 12 ولت انرژی تولید می کند، در حالیکه شمع های خودرو برای جرقه زدن نیاز به ولتاژی بین 20 هزار تا 40 هزار ولت دارند، تبدیل انرژی از 12 ولت به 40 هزار ولت به عهده یک بخش سیم پیچی شده به نام کوئل است. از کوئل به عنوان یک ترانسفورمر کوچک و جمع و جور هم یاد می شود.

کویل و سیستم جرقه زنی خودرو چگونه کار میکند.

کوئل دارای دو سیم پیچ است که در اطراف یک هسته آهنی پیچیده شده اند.سیم پیچ اولیه که در سطح خارجی کوئل قرار دارد برای انتقال جریان ولتاژ پایین طراحی شده است، سیم پیچ ثانویه از پیچش بیشتری برخوردار می باشد و برای انتقال جریان با ولتاژ بالا در نظر گرفته شده است. این مکانیزم سیم پیچ ها کوئل را تبدیل به یک ترانسفورمر پله ایی کرده اند.

هنگامیکه جریان 12 ولت وارد این سیستم می شود، ابتدا از سیم پیچ اولیه عبور می کند که سبب می شود یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد شود. سپس جریان به صورت ناگهانی و یکدفعه از بین می رود که باعث ایجاد جریان در سیم پیچ ثانویه می شود. پس از آن بسته به نوع پیکر بندی کوئل به یکی از دو قسمت شمع یا توزیع کننده ارسال می شود.

نشانه های خرابی کوئل

اگر فکر می کنید که کوئل ماشین شما خراب شده یا به این موضوع شک دارید در ادامه با ما همراه باشید تا نشانه های کوئل خراب را بررسی کنیم:

نشانه های خرابی کویل خودرو

صدای انفجار از اگزوز ماشین

شنیدن صدایی شبیه به صدای انفجار در قسمت اگزوز می تواند یک نشانه برای خرابی کوئل باشد، هنگامیکه یک کوئل مشکل (نقص) داشته باشد نمی تواند ولتاژ کافی تولید کند و به شمع های خودرو ارسال کند در نتیجه احتراق به صورت ناقص ایجاد می شود و بخشی از سوخت به صورت بلا استفاده باقی می ماند که بعدا از طریق اگزوز خارج می شود. اما گاهی اوقات این سوخت در حین خارج شدن منفجر می شود که سبب شنیدن صدای بلندی می شود و در دراز مدت آسیب جدی به خودرو می زند.شایان ذکر است که تنها دلیل شنیدن صدا انفجار خرابی کوئل نیست، بلکه اگر شمع ها به درستی کار نکنند یا مخلوط سوخت و هوا به قدر کافی (کمتر یا بیشتر از حد مجاز ) غنی نباشد نیز سبب انفجار در مسیر اگزوز می شود.

نشانه بارز این اتفاق زمانی است که شما یکی از سه حالت زیر را در خودروی خود مشاهده کنید:

  1. دود سیاه که از قسمت اگزوز خارج می شود
  2. بوی تند و قوی بنزین که به سبب احتراق ناقص اتفاق می افتد
  3. بوی آتش سوزی به دلیل انفجارهای تصادفی


اگر هر کدام از نشانه های ذکر شده را در اتومبیل خود مشاهده کردید بلا فاصله باید به تعمیرکار مراجعه کنید، چراکه این موضوع در ابتدا خیلی راحت تر حل می شود، در دراز مدت سبب آسیب های جدی به خودرو شده و هزینه سنگینی باید پرداخت کنید.

سیستم جرقه زنی خودرو

خودرو خاموش میشود یا بد کار میکند

هنگامیکه یکی از سیلندرها به درستی آتش نگیرد یا اینکه اصلا محترق نشود موتور به درستی کار نمی کند. این موضوع ممکن است با صدای عجیبی همانند تق تق ( همانند سرفه انسان)، حرکات ناگهانی و یا لرزش شدید موتور (در حالت درجا کار کردن مثل ایستادن در پشت چراغ قرمز) همراه باشد. معمولا این موضوعات زمانی پدیدار می شوند که کوئل خراب باشد، البته شمع خراب و سیستم سوخت رسانی معیوب هم ممکن است این موارد را ایجاد کنند.این اتفاقات در هر زمانی ممکن است رخ دهد اما در حالتی که موتور تحت فشار بیشتری است مانند زمان شتاب احتمال وقوع نشانه های فوق بیشتر است.

اگر موضوع خرابی کوئل حاد شود، هنگامیکه می خواهید اتومبیل را روشن کنید باید چندین مرتبه استارت بزنید تا روشن شود یا زمانیکه می خواهید شتاب بگیرید خودرو به صورت ناگهانی خاموش می شود.

خاموش شدن خودرو به دلیل خرابی کوئل

بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

وقتی یک مدتی ماشین دارید متوسط مصرف سوخت دستتان می آید، هرگاه متوجه شدید که مسافت کمتری را با میزان سوخت سابق پیموده اید به احتمال خیلی زیاد کوئل جرقه آسیب دیده است. هنگامیکه شمع ها نیروی لازم جهت جرقه زدن را دریافت نمی کنند، سیستم با تزریق سوخت بیشتر سعی می کند این کمبود را جبران کند.دلایل دیگری که سبب می شود سوخت شما زودتر از میانگین همیشگی تمام شود، ممکن است سنسور اکسیژن یا انژکتور معیوب باشد که برای تشخیص باید سیستم سوخت رسانی و جرقه ماشین به طور کامل بررسی شود.

موتور سخت استارت می خورد

این مورد معمولا برای خودروهایی پیش می آید که یک کوئل دارند. اگر تمام سیستم فقط به یک کوئل وابسته باشد با بروز کوچکترین مشکلی در کوئل، ماشین با یک استارت روشن نمی شود. با این وجود ممکن است مشکل سخت استارت خوردن در هر خودروی دیگری که چند کوئل دارد هم به وجود بیاید. هنگامیکه بیش از یک شمع قدرت کافی برای جرقه زدن را دریافت نکند ماشین به هیچ وجه روشن نمی شود.اگر هنگام استارت زدن شما صدا می شنوید احتمالا کوئل هنوز کار می کند، اما نمی تواند نیرو لازم جهت زدن جرقه را به شمع برساند برای همین ماشین روشن نمی شود.

 

ترک جداره کویل

اگر یک کوئل آسیب ببیند درحین کار بیش از حد گرم می شود، بنابراین پوسته کوئل به علت گرمای بیش از حد ترک بر می دارد.البته ممکن است شمع ها به دلیل فرسایش بیشتر دچار شکاف شوند و کوئل برای جرقه زدن شمع انرژی با ولتاژ بالاتری را تولید کند. تولید کردن انرژی با ولتاژ بالاتر سبب گرم شدن بیشتر می شود که در نهایت سوختن کویل حاصل میشود.

انواع کوئل

انواع کوئل های احتراق به شرح زیر هستند:

  • مرسوم: از این نوع سیستم توزیع کننده از اویل دهه 1900 استفاده شده است. در این نوع یک کوئل و یک سیستم توزیع کننده باهم یک سیستم را تشکیل می دهند. باتری نیرو را به کوئل می فرستد و نیرو وارد سیم پیچ اولیه می شود، در این زمان اتصال به صورت ناگهانی توسط سیستم توزیع کننده قطع می شود، ولتاژ بالاتر به سیم پیچ ثانویه ارسال می شود، سپس سیستم توزیع کننده ولتاژ را به شمع انتقال می دهد.
  • الکترونیکی: این نوع عملکرد کوئل شبیه به یک کوئل معمولی است. در این مکانیزم به جای اینکه سیستم توزیع کننده اتصال را قطع کند، یک سیستم الکترونیکی برای ارسال سیگنال و شروع احتراق وجود دارد. این نوع کوئل از اوایل دهه 1970 به بعد مرسوم شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت.
  • توزیع کننده: این سیستم برای هر دو سیلندر از یک کوئل استفاده می کند، کوئل های احتراق می توانند در یک یا دو محفظه قرار بگیرند. این سیستم کمی متفاوت عمل می کند زیرا برای تغییر سرعت از یک دستگاه مغناطیسی استفاده می کند.
  • کوئل برقی: در این سیستم هر شمع دارای یک کوئل مخصوص به خود است.

انواع کویل خودرو

نحوه تست کوئل خودرو

برای تست خرابی کوئل هم میتوانید از تست اهمی استفاده کنید.هم تست عملکردی که به دو روش سنتی و دستگاه تست انجام میشود.مراحل روش سنتی به شکل زیر است:

  • ماشین را خاموش کنید و درب کاپوت را باز کنید، حالا باید کوئل خودرو را بیابید. شایان ذکر است که در هر نوع ماشین ممکن است کوئل جایگاه متفاوتی داشته باشد، بنابراین برای یافتن آن بهتر است از اینترنت کمک بگیرید.
  • یکی از وایرها را از قسمت شمع جدا کنید.
  • یک سیم یا پیچ گوشتی با دقت به قسمتی که جدا کرده اید وصل کنید.
  • سیم متصل شده به شمع را به بدنه موتور نزدیک کنید.
  • رله یا فیوز پمپ سوخت را بردارید.
  • از کسی بخواهید تا در ماشین بنشیند و استارت بزند.
  • اگر کوئل خراب نباشد باید در حین استارت خوردن، یک جرقه آبی بین سیمی که به شمع متصل کردید و سر سیم که به یک فلز نزدیک کردید (در مرحله 4) مشاهده کنید.

تست اهمی کوئل خودرو
روش های نگهداری صحیح از کوئل

برای نگهداری از کوئل باید به تمام قسمت های داخلی آن توجه بسیار زیادی داشته باشید. اگر از شمع و وایر خودرو به خوبی نگهداری کنید و آن را تمیز نگه دارید کمترین خرابی کوئل را خواهید داشت. به صورت دوره ایی شمع و وایرها را بررسی کنید تا اگر دچار فرسایش شده اند آن ها را تعویض کنید تا از یک خرابی بزرگ و هزینه سنگین جلوگیری کرده باشید.همچنین بخش کوئل و سیم پیچ ها را به دقت بررسی کند تا از احتمال هرگونه تک یا خرابی سیم پیچ داخلی مطمئن شوید.

باتوجه به آنچه تا کنون گفته شد، یک کوئل خراب می تواند سبب احتراق تصادفی در موتور و اگزوز، خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت، روشن شدن چراغ موتور، مصرف سوخت بیشتر از میانگین مصرفی و نشت روغن شود.با این حال اگر از اتومبیل خود به خوبی نگهداری کرده باشید و بررسی های لازم را قبل از خرابی به عمل بیاورید ممکن است هیچ گاه دچار خرابی کوئل نشوید.