0 915 915 84 40 - 0 935 88 354 77  شهر مشهد

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا Electronic Stability Program یک فناوری برای ایمنی خودرو می باشد. اما این سیستم دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ با ما همراه باشید تا به جواب این سوال برسید.

از سال 2014 به بعد این قانون به وجود آمد که هر خودرو جدید فروخته شده در اروپا باید دارای ESP یا سیستم کنترل الکترونیکی باشد. البته در مواردی ممکن است این سیستم در خودرو های ساخته شده در حدود 10 سال پیش نیز یافت شود. در هر صورت این سیستم وظیفه نجات جان افراد را بر عهده دارد و به همین دلیل اتحادیه اروپا این فناوری را اجباری کرده است.

تحقیقات انجام شده در انگلیس نشان می دهد که شانس شما برای قرار گرفتن در یک تصادف مرگبار در صورت استفاده ازESP ، حدود 25٪ کاهش می یابد. حتی در سوئد به لطف استفاده از سیستمESP بیش از 32 درصد از مشکلات آب و هوایی نیز کاهش یافته است. در ادامه مقاله توضیح می دهیم که چرا ESP اینقدر سودمند است.

سیستم کنترل پایداری خودرو esp

در واقع ESP یک برنامه و مکمل برای سیستم ترمز ABS خودرو است.ESP با جم آوری اطلاعات عملکرد قسمت های مختلف خودرو و وضعیت خودرو با محاسباتی که انجام میدهد سیستم ABS خودرو را برای کنترل بهتر در شرایط مختلف مانند ترمزگیری،انحراف خودرو،لغزش یک یا چند چرخ خودرو و حتی جلوگیری از انحراف خودرو از مسیر، در سر پیچ ها را بدست میگیرد.


چه تفاوتی بین سیستم ESC و ESP وجود دارد؟


سازندگان نام های مختلف و اختصاری مد نظر خودشان را برای سیستم های کنترل الکترونیکی خودرو خود انتخاب کرده‌اند، اما همه آنها یک کار یکسان را انجام می دهند. بنابراین علاوه بر نام های ESP و ESC ، گاهی ممکن است اسامی مثلVDC (کنترل پویا خودرو) ،VSA (کمک پایداری خودرو) و یاDSC (کنترل پایداری پویا) را نیز مشاهده کنید.

برخی از برند های خودرو علاقه دارند نام این سیستم را اختصاری برای برند خودشان انتخاب کنند. برای مثال برندVolvo از نام Dynamic Stability & Traction Control (DTSC) استفاده می کند؛ در حالی که برند پورشه این سیستم را PSM می نامد ( سیستم مدیریت پایداری پورشه)

ترمزگیری بدون انحراف به کمک ABS

ترمزگیری بدون انحراف به کمک ABS

ترمزگیری بدون انحراف به کمک ABS

خودروی مجهز به سیستم ABS در زمان ترمزگیری شدید در یک خط مستقیم حرکت کرده و از مسیر منحرف نمیشود.این مزید به راننده کمک میکند تا با تمرکز بیشتر خودرو را کنترل کند و در صورت امکان مانع را رد کند.

فرمان پذیری خودرو رد کردن موانع

فرمان پذیری خودرو رد کردن موانع

فرمان پذیری خودرو رد کردن موانع

اگر خودروی شما مجهز به سیستم ضد قفل همراه با سیستم پایداری خودرو است شما به راحتی همزمان با گرفتن ترمز میتوانید با کمترین تنش یا انحراف خودرو، موانع را رد کنید.اما این بستگی به تکنولوژی بکار رفته و نوع خودروی شما نیز دارد

حرکت زیگزاگ، به راحتی با استفاده از ABS

حرکت زیگزاگ، به راحتی با استفاده از ABS

حرکت زیگزاگ، به راحتی با استفاده از ABS

اگر شما راننده هیجانی و پر سرعتی هستید حتما علاقه زیادی به حرکات زیگزاگ و سبقت و لایی کشی دارید.سیستم ABS به همراه کنترل پایداری EPS در مواقع اضطراری به کمک شما می آید تا از انحراف خودرو جلوگیری کند.اما شرط آن اعتماد به نفس و مهارت شما در رانندگی است.

امکان تغییر مسیر در زمان ترمز های شدید

امکان تغییر مسیر در زمان ترمز های شدید

امکان تغییر مسیر در زمان ترمز های شدید

حتما تابحال برای شما اتفاق افتاده است که راننده جلویی شما ناگهان ترمز بزند.در این حالت یا شما فرمان را محکم گرفته و با سرعت به خودروی روبرو برخورد میکنید، یا به سرعت فرمان را چرخانده تا از کنار آن عبور کنید.اما در حالت دوم اگر خودروی شما ABS نداشته باشد و شما ترمز بزنید،امکان انحراف و واژگونی بالا میرود.

سیستم ESP خودرو چگونه کار می کند؟


ESP شامل چندین قطعه است که با هم کار می کنند تا ایمنی خودرو در جاده را برای شما فراهم کند. این سیستم شامل ترمزهای ضد قفل (ABS) و کنترل کشش (TCS) می باشد.این سیستم با استفاده از سنسورهای بی شمار، بر روی عملکرد فرمان، شتاب و ترمز خودرو نظارت می کند و داده ها را به رایانه مرکزی می فرستند. سپس این رایانه آنچه را که شما انجام می دهید را با نحوه واکنش خودرو مقایسه می کند. اگر به عنوان مثال شما به سرعت فرمان را به سمت چپ یا راست می چرخانید، اما ماشین در حال حرکت مستقیم است (شاید به این دلیل که جاده بسیار مرطوب یا یخی است)، کامپیوتر می تواند این مشکل را تشخیص دهد و به سیستم های خودرو دستور دهد تا طبق میل شما عمل کرده و فرمان را بچرخانند.

اگر حین ترمز گرفتن هستید و چرخ ها در خطر قفل شدن هستند، ترمزهای ضد قفل سیستم ESP وارد صحنه شده و فرآیند ترمز را کمی کندتر می کنند تا شما بتوانید مجدد کنترل لاستیک ها را به دست بگیرید. همچنین این سیستم می تواند میزان نیروی ترمزگیری که به هر چرخ وارد می شود را اندازه گیری کند. بنابراین اگر یک یا چند چرخ نسبت به بقیه تحت فشار بیشتری باشند، می توان از این روش برای استفاده حداکثر از آن چرخ ها استفاده کرد.

esp یا سیستم کنترل پایداری در خودرو

سیستم ESC حتی می تواند به کمک سیستم کنترل کشش، میزان توان ارسال شده از موتور به چرخ های محرک را مدیریت کند. اگر در شرایطی شما فشار زیادی بر روی شتاب دهنده می آورید، اما چرخ ها بدون هیچ جهتی فقط در حال چرخش روی یک زمین گلی یا یخی هستند؛ کنترل کشش باعث کاهش میزان قدرت آنها شده و به نحوی حرکت آنها را کنترل می کند.

تمامی این فرآیند ها – از تشخیص ورودی های شما گرفته تا تصمیم گیری در مورد رفتار خودرو و حل مشکلات به وجود آمده – در کسری از ثانیه اتفاق می افتد.

چراغ هشدار دهنده سیستم ESP در اتومبیل


ESP دارای یک چراغ هشدار دهنده اختصاصی می باشد. این چراغ هشدار در شرایطی مثل زمانی که ماشین در لبه یک مکان خطرناک قرار گرفته باشد فعال شده و چشمک می زند؛ به خصوص اگر رانندگی روی یک سطح لغزنده باشد. بنابرین اگر چراغ روشن شود، نشان می دهد که سیستم ESP دارای خطا بوده و یا غیر فعال شده است. در این موقع شما باید سیستم را بررسی کرده یا آن را دوباره فعال کنید.

آیا سیستم کنترل کشش (traction control) همان کار ESP یا ESC را انجام می دهد؟

کنترل کشش یکی از مهمترین ابزارهایی است که یک سیستمESP یا ESCدر اختیار شما قرار می دهد تا به شما کمک کند خودرو خود را کنترل کنید. بنابراین کنترل کشش بخشی از سیستم ESP یا ESC بوده و توسط آن اداره می شود.

پیشنهاد میکنم مقاله سیستم کنترل کشش (tcs) در خودرو را مطالعه کنید.

غیر فعال کردن سیستم کنترل کشش، ESP یا ESC

بسیاری از خودرو ها دارای دکمه‌ای هستند که به شما اجازه می دهد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی را به صورت موقت یا کامل غیر فعال کنید. ما اکیداً توصیه می کنیم که این کار را در جاده های عمومی انجام ندهید. اما همچنان بسیاری از رانندگان غالباً ترجیح می دهند این کارکردها را برای رانندگی با عملکرد بالا و در مسیرهای مسابقه غیر فعال کنند. در واقع هدف آنها این است که به جای تکیه به این سیستم ایمنی، از مهارت های کنترل خود برای متوقف کردن مشکلاتی مانند چرخش خودرو استفاده کنند.