0 915 915 84 40 - 0 935 88 354 77  شهر مشهد

پنل کولر و بخاری خودرو، مرکز کنترل سیستم تهویه خودرو است.به کمک پنل تهویه، شما میتوانید کولر خودرو را روشن و خاموش کنید. شدت باد فن تهویه را کنترل کنید.همچنین دریچه های تهویه را از هوای سرد بر روی هوای گرم تنظیم کنید.

در صورت نیاز به تعمیرات میتوانید با شماره 09159158440--09358835477 مهندس مجید دادخواه تماس بگیرید.

خرابی پنل تهویه کولر و بخاری

  • عدم روشن و خاموش کردن کولر
  • روشن نشدن فن بخاری و کولر 
  • عدم کنترل دور و شدت باد فن
  • عدم کنترل بر روی تنظیم دریچه های هوای سرد و گرم و جهت وزش باد

پنل های تهویه خودروی ایرانی به دو دسته برقی و دستی تقسیم میشود.پنل های برقی به پنل تهویه اتوماتیک شناخته می شود.کنترل درجه حرارت داخل کابین و میزان شدت باد توسط پنل تهویه به صورت اتوماتیک تنظیم میشود. دریچه های گرم و سرد و کنترل جهت وزش باد توسط موتورهای برقی دریچه هوا تنظیم میشوند.

اما پنل های دستی کنترل دور فن بخاری و تنظیم دریچه های هوای تهویه، به صورت دستی و توسط سرنشین ها کنترل میشود. در داخل پنل دستی از اهرم بندی خاصی برای حرکت دادن دریچه ها و کاهش نیروی محرک استفاده میشود.کلید کولر در پنل تهویه دستی، در زمان روشن شدن فن بخاری و کولر فعال میشود.(تا اهرم تنظیم دور فن روی حالت روشن قرار نگیرد کلید کولر عمل نمیکند.)

خرابی پنل تهویه کولر و بخاری دستی 405 سمند پارس

 پنل بخاری و کولر دستی در این خودرو به دو مدل تقسیم میشوند.

  • اهرم بندی کشویی
  • اهرم بندی ولومی

اهرم های تنظیم دریچه تهویه در داخل پنل توسط دو عدد چرخ دنده میزان نیروی محرک دریچه را کاهش میدهند، تا دریچه ها با نیروی کمتری حرکت داده شوند.معمول ترین خرابی این مدل پنل تهویه، شکستگی یا رد کردن دندهای چرخ دنده ها است. این ایراد بخاطر گیر بودن دریچه ها و تلاش سرنشینان خودرو برای حرکت دادن دریچه ها اتفاق می افتد.این اهرم بندی و دنده ها، اصلی ترین قسمت پنل تهویه است، که معمولا دچار خرابی میشود.در زمان گیر بودن دریچه ها بهتر است ایراد آن را برطرف کنید و از وارد کردن نیروی بیش از حد معمول خودداری کنید.این قطعات کمیاب هستند و با خرابی آنها در بیشتر موارد مجبور به تعویض کامل پنل تهویه میشوید.

تنظیم دور فن بخاری و کولر دستی 405 سمند پارس

کلید تنظیم دور فن کولر و بخاری در پنل های دستی به دو نوع ولومی(سلکتور) و کشویی تقسیم بندی میشوند.در نوع کشویی از یک رئوستا(مقاومت متغییر) که توسط سرنشین حرکت داده میشود دور فن بخاری با استفاده از مدول فن تنظیم می شود.اما در نوع ولومی، فن بخاری ساده است و مدول فن ندارد. با چرخش ولوم تعدادی مقاومت المنتی که بر روی قطعه مقاومت فن قرار دارد، با هم سری می شوند و به این شکل دور فن را تنظیم میکند.در این نوع پنل جریان اصلی از سلکتور چرخشی عبور میکند و در صورت خرابی یا کثیفی پلاتین ها باید سرویس و یا تعویض شوند.مشکلی که معمولا به خاطر این قطعه به وجود می آید،کار نکردن دور فن 1 و 2 است که باید پنل تهویه بازدید شود.

مطالعه مقاله خرابی فن بخاری و کولر پژو را به شما پیشنهاد میکنم.

پنل تهویه کولر و بخاری با کلید دریچه چرخشی

پنل تهویه کولر و بخاری ولومی سمند و پارس و 405
پنل تهویه کولر و بخاری ولومی سمند و پارس و 405
پنل کولر و بخاری سمند دستی ولومی
سوکت پشت پنل تهویه دستی سمند و 405 پارس

 

پنل کولر و بخاری 206 تیپ 2

خرابی پنل تهویه 206 تیپ 2 به این صورت است که سلکتور انتخاب دور فن به درستی کار نمیکند.مثلا فن در دور 1 و 2 قطع و وصل میشود.این خرابی باعث قطع و وصل کولر هم میشود.

یا اینکه کلید AC خراب شده و باید تعویض شود. 

 
پنل تهویه کولر و بخاری 206 تیپ 2
پنل کولر و بخاری دستی 206 تیپ 2

پنل اتوماتیک 206 تیپ5 برقی

پنل اتوماتیک 206 که HVAC نام دارد و کار آن تنظیم دمای داخل کابین بر اساس دمای انتخاب شده و تغییر دریچه های گرم و سرد و پایین بالا و گردش هوای داخل و بیرون است.

مشکلات این پنل به شرح زیر است:

  • عدم روشن کردن کولر
  • عدم تغییر دریچه ها
  • خرابی کلیدها
  • خرابی قطعات الکترونیکی داخل
  • سوختن چراغ های داخل
  • خرابی صفحه نمایشگر
  • خرابی تنظیم دور فن بخاری 
  • مشکل نرم افزاری  
 
پنل تهویه مطبوع 206 ولومی
پنل تهویه کولر و بخاری برقی 206 تیپ5

پنل تهویه اتوماتیک پارس سمند سورن 

 

پنل تهویه اتوماتیک پارس سمند سورن

بیشترین خرابی این پنل در عدم روشن کردن کولر است.اگر کولر خودرو زیر بار نمیرود، شما به راحتی میتوانید بفهمید که ایراد از پنل است یا نه.در صورتی که کلمه Auto بر روی نمایشگر چشمک زن است مطمئنا مشکلی در موتورهای دریچه یا سنسورهای اندازه گیر دما خارج و داخل وجود دارد. و اگر این کلمه چشمک زن نیست برد الکتریکی آسیب دیده است. برای اطمینان بیشتر، در زیر پای شاگرد سه رله وجود دارد که یکی کوچک تر است و رله کولر داخل اتاق میباشد.دو سیم برق اصلی و دو سیم بوبین رله وجود دارد.سیم های بوبین یکی برق سوئیچ است و منفی آن از یونیت فرمان میگیرد.در صورتی که منفی پنل در سر رله وجود نداشته باشد پنل تهویه ایراد دارد.(بهتر است رله را از سوکت آن جدا کنید و با لامپ تست، منفی را تست کنید.)

در صورتی که ساکن مشهد نیستید میتوانید پنل را برای ما ارسال کنید تا تعمیرش کنیم.             

 

 


نظرات (30)

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام چند دکمه از پنل کولر پژو پارس عمل نمیکنند چاره چیست

This comment was minimized by the moderator on the site

معمولا از دکمه ها است.اگر تعمیرکاری میشناسید که دکمه ها پنل داره ببرید و تعویض کنید.اما دقت کنید اگر برد مشکل داشته باشد یا در سیم کشی ایرادی باشد با وجود سالم بودن دکمه ها فرمان مورد نظر را پنل اجرا نمیکند که باید عیب یابی دقیق انجام شود.و...

معمولا از دکمه ها است.اگر تعمیرکاری میشناسید که دکمه ها پنل داره ببرید و تعویض کنید.اما دقت کنید اگر برد مشکل داشته باشد یا در سیم کشی ایرادی باشد با وجود سالم بودن دکمه ها فرمان مورد نظر را پنل اجرا نمیکند که باید عیب یابی دقیق انجام شود.و بیخودی وقت روی دکمه نذارید.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام وقت بخیر،پنل کولرپژوپارس قطع ووصل میشود مشکل از کجاست؟

This comment was minimized by the moderator on the site

با عرض سلام و خسته نباشید
کلید 3 پله ای کولر ( 1،2،3 ) قابل تعویضه یا ست کاملش باید عوض شه ؟
سپاس

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام،
206 مدل 92 که وقتی کلید AC کولر رو روشن میکنم باد کاملا گرم میزنه و انگار رو حالت بخاریست ، گاهی این اتفاق میوفته. و مشکل از گاز کولر نیست میدانم .
لطفا بفرمایید مشکل از کجا ست؟

This comment was minimized by the moderator on the site

ولوم شدت ۱۲۳ کار نمیکنه دلیل از چیه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام.یا از خود ولوم پنل تهویه یا از مقاومت فن.

This comment was minimized by the moderator on the site

دکمه Ac ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ که میزنم و کلید ۱۲۳۴رو میچرخونم نه کولر روشن میشه و نه فن کار میکنه و نه بادی میاد

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام.از وجود برق سیستم تهویه مطمین شوید.فیوزها چک شود.

This comment was minimized by the moderator on the site

206 مدل 92 که وقتی کلید AC کولر رو روشن میکنم باد کاملا گرم میزنه و انگار رو حالت بخاریست ، گاهی این اتفاق میوفته. و مشکل از گاز کولر نیست میدانم .
لطفا بفرمایید مشکل از کجا ست؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید کلید گرمکن شیشه عقب شکسته امکان تعویض هست؟
با تشکر فراوان

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام پرشیا ال ایکس مدتی است بعد از روشن کردن کولر کمپسور خاموش میشه و وصل نمیشه وقتی مدتی پارک میکنم و ماشین را خاموش میکنم بعد از روشن کردن مجدد ماشین کولر کمپسور بکار میفته و یا مدت طولانی بعد از آن بکار می افتد علت چیست میتونه از سویچ سه کاره...

سلام پرشیا ال ایکس مدتی است بعد از روشن کردن کولر کمپسور خاموش میشه و وصل نمیشه وقتی مدتی پارک میکنم و ماشین را خاموش میکنم بعد از روشن کردن مجدد ماشین کولر کمپسور بکار میفته و یا مدت طولانی بعد از آن بکار می افتد علت چیست میتونه از سویچ سه کاره باشه ؟

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام.این مورد شما چون مربوط به سیم کشی است باید خودرو از نزدیک عیب یابی شود.

This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام
پنل تهویه اتومات پارس با روشن کردن خودرو صفحه آن روشن شده اما چیزی بر روی صفحه نشان داده نمیشود و نیز فن تهویه را روشن کرده و دکمه هاهم عمل نمیکنند

This comment was minimized by the moderator on the site

اگر برق مثبت و منفی وجود دارد ایراد از پنل است.

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است.
بارگذاری بیشتر ...

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر به عنوان مهمان. ثبت نام یا ورود به حساب کاربری. Sign up or login to your account.
پیوست ها (0 / 3)
موقعیت خود را به اشتراک بگذارید.
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟