0 915 915 84 40 - 0 935 88 354 77  شهر مشهد

سیستم انتقال قدرت در خودروها شکل های گوناگونی دارد.از گیرکس های دستی گرفته تا گیرکس های اتوماتیک ، CVT و دو کلاچه.گیربکس های دو کلاچه نوعی گیربکس دنده ای مورب با دنده های سنکرون و ماهک میباشند اما با دو مجموعه دنده ورودی زوج و فرد و دو صفحه کلاچ در یک دیسک که هر کدام از این صفحه ها به یکی از این شافتهای هرزگرد متصل میباشد.

گیربکس دوکلاچه ولستر هیوندا

یکی از خودروهایی که مجهز به گیربکس دو کلاچ میباشد خودروی ولوستر Veloster از خانواده هیوندا است که همراه با موتور GDI رانندگی را بسیار نرم و لذت بخش کرده است.

شماتیک گیربکس دوکلاچه ولستر

به کار بردن این نوع گیربکس در خودروی ولوستر باعث ایجاد تفاوت زیادی از لحاظ تعمیرات با دیگر محصولات این خانواده شده است.بطوری که بسیاری از تعمیرکاران شناختی در مورد این نوع گیربکس و طرز کار آن ندارند.

در نگاه اول از دید یک تعمیرکار با سابقه این خودرو شبیه به یک گیربکس دنده ای ساده است که تعمیرات آن کاری ندارد اما قافل از این که این خودرو به دلیل فناوری خاص و هوشمندی گیربکس نیازمند مهارتهایی در ضمینه تعمیرات دارد که مخصوص این نوع گیربکس میباشد.

گیربکس دو کلاچه ولوستر با استفاده از کامپیوتر گیربکس و در نظر گرفتن پارامترهای دور و گشتاور ورودی و خروجی با فرمان دادن به چهار موتور الکتریکی هوشمند عمل درگیرکردن کلاچ و تعویض دنده را کنترل میکند.حال هر گونه ایراد در پرامترها و یا عملگردها و موتورهای الکتریکی باعث میشود این سیستم دچار مشکل شده و در بیشتر موارد خودرو دنده نگیرد.که عمل نکردن دنده عقب یکی از ایرادات شایع میباشد.

گیربکس دو کلاچه خودرو ولستر

خرابی گیربکس اتوماتیک ولستر هیوندا

 میتوان گفت ایرادات یا نرم افزاری هستند یا برقی یا مکانیکی.تعمیرات و عیب یابی این خودرو برخلاف ظاهر آن بسیار پیچیده است و اگر خودروی شما دچار مشکل شد حتما به تعمیرگاهی که سابقه تعمیر این مدل خودرو را دارد مراجعه کنید.به این خاطر که علاوه بر دانش و تجربه کافی نیاز به دستگاه دیاگ مخصوص و ابزار مخصوص خاصی دارد که تنها تعمیرکارانی که کارشان تعمیر این نوع گیربکس است حاضر به خرید آن میشوند.

گیربکس دو کلاچه خودرو ولستر

نمونه تعمیرات گیربکس دوکلاچه ولستر

تصاویری از یک خودروی ولستر که کار تعمیرات صفر تا صد آن را انجام داده ایم را برای شما قرار میدهم.این یک نمونه کامل از کار تعمیر و عیب یابی میباشد.این خودرو دچار حریق در داخل اتاق و قسمت موتور شده است و بیشتر قسمت ها از جمله گیربکس و داشبور و دسته سیم های داخل موتور و اتاق سوخته است.گیربکس باز شده و قسمت های ذوب شده تعویض شده و دیگر قسمت ها تعمیرشده است.

تعمیر دسته سیم داخل اتاق خودرو ولستر
سوختگی دسته سیم کف اتاق ولستر
مجموعه شیفتر گیربکس دو کلاچه خودرو ولستر
تعمیر گیربکس دو کلاچه خودرو ولستر
دیسک و صفحه دو کلاچه ولستر
دیسک و صفحه دو کلاچه ولستر
شماتیک خودرو ولوستر

نمونه دیگری از خرابی این خودرو مربوط به از کار افتادن قفل کن لیور(shift lock) میباشد که به دلیل تغییرات ولتاژ به کامپیوتر اسیب زده است.

این ایراد گاهی به دلیل سوختن فیوز یا گاهی به دلیل خرابی خود قفل کن لیور ایجاد میشود و گاهی هم در مواد خاص عیب یابی دشوار تر است. 

خودرو ولستر دو کلاچه با موتور GDI
مشکل قفل شیفتر خودرو ولستر دو کلاچه
خودرو ولستر دو کلاچه با موتور GDI