CCN به معنی (Central Communication Node) نود ارتباط مرکزی است،که به نوعی یک کامپیوتر برای کنترل بخش های مختلف خودرو می باشد.ارتباط بین نودها(کامیپوترها) خودرو با استفاده از شبکه مالتی پلکس انجام میشود.این ارتباط تنها با استفاده از دو سیم نازک در سرتاسر بدنه خودرو در حال انتقال اطلاعات است.
این مطلب برای آشنایی بیشتر صاحبان خودرو های سمند، رانا مالتی پلکس مدل 91،92،93 و تعمیرات قسمت های مختلف سیستم مالتی پلکس MUX کروز است.در صورت نیاز به تعمیرات میتوانید در شهر مشهد به ما مراجعه کنید یا توسط پست قطعه معیوب را ارسال کنید.
سیستم مالتی پلکس خودرو
اگر کمی با سیستم مالتی پلکس آشنا باشید خوب میدانید که شبکه مالتی پلکس در ابتدا با ورود خودروی 206 فرانسه، به تولیدات ایران خودرو راه پیدا کرد.در سال 90 ایران خودرو تصمیم گرفت از شبکه مالتی پلکس بر روی دیگر خودروهای خود استفاده کند.در همین زمان اولین نسل مالتی پلکس با نام مالتی پلکس MUX توسط شرکت کروز بومی سازی شد.بخش اصلی این سیستم نود CCN است که بر روی سمند مالتی پلکس، سورن مالتی پلکس و رانا فاز صفر مدل 91 92 93 بکار برده شد.
نودهای سیستم مالتی پلکس سمند ماکس
در خودروی سمند علاوه بر کامپیوتر CCN نودها دیگری بکار برده شده است:
- نود CCN یا کامپیوتر کنترل مرکزی
- نود DDN یا نود درب راننده که همان کلید شیشه بالابر درب راننده است
- نود PDN یا نود درب شاگرد یا شیشه بالابر درب شاگرد
- نود FN یا نود قسمت موتور
مالتی پلکس رانا فاز صفر مدل 91-93
در خودروی رانا نودها مشترک است اما از نظر نرم افزاری با سمند مالتی پلکس متفاوت است.
- نود CCN یا کامپیوتر مرکزی
- نود MCN یا نود میانی که همان کلید شیشه بالابر کنسول وسط است
- نود FN یا نود داخل محفظه موتور که کنترل قسمت های جلوی خودرو بر عهده آن است.
خرابی CCN مالتی پلکس سمند و رانا
با گذشت چندین سال از تولید و نصب این سیستم بر روی خودروهای ایرانی،امروزه خرابی آنها بسیار اتفاق می افتد و از سوی دیگر ،به دلیل مشکلاتی که در این روزها با آن مواجه هستیم این قطعات بسیار کمیاب هستند.همچنین به دلیل استفاده از تکنولوژی مدارات چند لایه برای تولید کننده خارجی ساخت این قطعات توجیه اقتصادی ندارد.این نود به دلیل پل ارتباطی بین نود های دیگر و همچنین کنترل مستقیم بعضی از تجهیزات خودرو،خرابی آن به شکل های مختلف نمایان میشود.
- مشکلات آب خوردگی
- عدم کارکرد راهنما
- عدم کارکرد بوق
- عدم کارکرد برف پاک کن
- عدم کارکرد چراغ ها
- رفع مشکل نوربالا و برف پاک کن
- رفع مشکل عدم کارکرد قفل مرکزی
- روشن ماندن چراغ های جلو
- فعال بودن راهنما به صورت یکسره
تجهیزاتی که توسط CCN مالتی پلکس کنترل میشود
- کنترل برف پاکن
- کنترل شیشه شوی
- گرم کن شیشه ها
- روشن و خاموش کردن چراغ های جلو به کمل FN
- چراغ های خطر عقب و درب های عقب
- کنترل راهنما جلو و عقب
- ارتباط دیاگ با نودهای دیگر
- کنترل بوق خودرو
- لامپ سقفی و نقشه خوان
- کنترل چراغ پلاک
- قفل مرکزی درب های عقب و سوئیچ لای دری
- کنترل برق قسمت های مختلف در زمان بستن سوئیچ
محل نفوذ آب به کامپیوتر CCN سمند
نود CCN در قسمت زیر داشبورد بالای پای چپ راننده نصب شده است.بیشترین خرابی این قطعه بخاطر نفوذ آب به داخل آن است.شاید باورش برای طراحان ایران خودرو سخت باشد که در زیر داشبورد آب چگونه به داخل این بورد نفوذ میکند.خب جواب این سوال در دسته سیم ارتباطی بین اتاق و موتور است.با نفوز آب به لوله محافظ دسته سیم هماننده یک سرسره مسیر سیم کشی را طی میکند و دقیقا بر روی سوکت های کاپیوتر فرود می آید.در بعضی مواقع هم از قسمت اتصالات بوستر ترمز و بعضی موارد از شیشه جلوی به دلیل عدم آب بندی این اتفاق می افتد.بیشترین آسیب را موتور شویی یا بند بودن مجاری آب بارون در قسمت موتور برف پاکن وارد می کند.
خرابی نود های DDN,PDN,MCN مالتی پلکس