0 915 915 84 40 - 0 935 88 354 77  شهر مشهد

سیستم خنک کننده موتور پژو 405،پارس و سمند به دلیل نوع طراحی موتور این خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.میتوان گفت از کار افتادن یا تداخل در کار فن های رادیاتور موتور پژو 1800 برابر است با هزینه تعویض واشر سرسیلندر.


سیستم فن رادیاتور خودرو 405 سمند و پارس یا میتوان گفت سیستم فن رادیاتور موتور 1800 پژو، از دو فن و سه رله تشکیل شده است.به دلیل وجود دو فن طراحان این خودرو استفاده از مقاومت فن را لازم ندانسته و با سری کردن دو فن با همدیگر دور کند فن های رادیاتور را امکان پذیر ساختن.و در حالت دور تند فن ها، این دو فن به صورت موازی به منبع ولتاژ خودرو متصل میشوند و با عبور جریان بیشتر فن ها با دور تند عمل خنک کاری رادیاتور را انجام میدهند.

فن رادیاتور پژو 1800

دلیل سوختن واشر سر سیلندر موتور پژو 1800

بخاطر استفاده از بوش تر در بلوکه سیلندر پژو موتور 1800 با وجود ارتباط مستقیم سیلندر ها با آب یا مایع خنک کننده، مقاومت این موتور در برابر بالا رفتن دمای موتور بسیار کاهش پیدا کرده است. طراحی بوش تر از یک جهت که مستقیم با آب در تماس است بسیار ایده جالبی است اما طراحان به یک مسئله کوچک توجه نکردن و آن نبود آب یا کم بودن مایع خنک کننده رادیاتور است.چرا که تنها نقاط اتصال بوش ها با بلوکه سیلندر و انتقال حرارت، واشر سرسیلندر و اورینگ های کف میباشد.و حرارت بوش ها بر روی این دو قسمت تاثیر زیادی گذاشته و میتوان گفت در یک زمان بسیار کوتاه و نبود آب در مدار، آسیب جدی به این دو قسمت وارد میشود.

اهمیت مراقبت از بالا نرفتن دمای موتور

اهمیت سیستم خنک کننده و دمای موتور برای تمام دارندگان خودرو پژو 1800 پوشیده نیست.پس لذا سیستم خنک کننده موتور و فن های رادیاتور را بسیار جدی بگیرید.شما باید به صورت منظم میزان آب داخل رادیاتور را چک کنید و همیشه از مایع ضد یخ در تمام فصول سال استفاده کنید.در زمان هایی که احساس میکنید خودرو دچار مشکل شده است و دمای آب بالا میرود حتما به تعمیرگاه بروید و جویای رفع ایراد شوید.سیتم خنک کننده به دلیل استفاده از قطعات مختلف و سیستمی یکپارچه است و خرابی کوچکترین عضو این سیستم باعث از کار افتادن کل سیستم خنک کننده موتور میشود.

مکانیزم فن های خنک کننده خورو پژو 405 و سمند پارس

همانطور که گفته شده این سیستم از سه رله اصلی و دو فن بر روی سینی فن رادیاتور تشکیل شده است.این سه رله در دو مرحله ایفای نقش میکنند.

  • در حالت دور کند فن ها با سری کردن دو فن جریان عبوری کاهش پیدا کرده و فن ها با دور کند عمل میکنند.
  • در حالت دور تند دو فن را موازی کرده و فن ها با حداکثر توان گردش میکنند.

دو برق تغذیه، یکی تامین ولتاژ مورد نیاز فن ها و دیگری تغذیه رله ها لازم است.ولتاژ تغذیه رله ها از جعبه فیوز داخل اتاق، توسط فیوز شماره سه و برق اصلی توسط دو فیوز داخل جعبه فیوز کالسکه ای داخل موتور تامین میشود.

خرابی فن رادیاتور پژو 1800

  • خرابی  فن های رادیاتور به بخش های مختلفی تقسیم میشود.هر یک از این بخش ها نیاز به بررسی صحیح و اصولی دارند.
  1. اتمام عمر فن رادیاتور.در صورتی که عمر فن ها به پایان رسیده باشد به چند صورت ایجاد مشکل میکند.یا فن سوخته است که معمولا با تمام شدن ذغال کلکتور این اتفاق می افتد و فن اصلا کار نمیکند.در این حالت هر دو فن در حالت دور کند از کار می افتند و دلیل آن عدم عبور جریان است.
  2.  قطع شدن اتصالات سیم پیچ داخل فن.در این حالت با کوچکترین اشاره فن شروع به کار میکند.
  3. خوردگی بوش ها و یا گریپاژ شفت اصلی فن .

در این موارد بهتر است فن خراب تعویض شود .

  • خرابی رله های فن رادیاتور.دور کند و دور تند توسط دو سیگنال منفی از ECU موتور فرمان داده میشود.در ابتدا باید با شبیه سازی سیگنال منفی از کار کرد مدار مطمئن شویم.اگر با دادن منفی فن ها درست کار میکنند باید دلیل خرابی را در قسمتی دیگر جستجو کنیم.اما اگر با دادن منفی رله ها عمل نکردن ابتدا از برق تغذیه رله و برق اصلی مطمئن شوید و بعد از  رله ها را مورد بررسی قرار دهید. .


این موارد به صورت کلی و خلاصه وار بیان شدن و میتوان 70 درصد موارد به پیدا کردن ایراد کمک کند.اما در 30 درصد دیگر، عیب یابی درست مدار فن رادیاتور پژو نیازمند بررسی و دقت بالا و عیب یابی اصولی دارد.گاهی همزمان دو قطعه دچار مشکل شدن که میتواند پرسه عیب یابی را دشوار کند.مثلا پلاتین های دو رله همزمان خال زدن و یا ذغال های یک فن در حال تمام شدن است که باعث قطع کردن غیر منظم فن ها میشود.