ورود/عضویت

خرابی کولر پژو 405،سمند،پارس تهویه مطبوع اتومات-معمولی تعمیر

در اینجا میخوانید...

برای مطمئن شدن از ایراد برقی کولر خودرو،قبل از هر کاری باید از وجود گاز کولر داخل مدار مطمئن بشیم.اگر میزان گاز اولیه که برای راه اندازی کولر لازم است، داخل مدار وجود دارد باید برویم سراغ عیب یابی سیستم.اولین قسمت که باید بررسی شود،انتهایی ترین قسمت از برق خودرو یعنی سوکت برق کلاچ کمپرسور کولر است.باید این سوکت را جدا کرده و به آن برق مستقیم داده شود تا از سالم بودن مگنت کلاچ کمپرسور خودرو مطمئن شویم.

قسمت های برقی که در کولر ۴۰۵ ،پارس و سمند معمولی دچار مشکل میشوند عبارتند:

  • کلید سه کاره فشار گاز کولر.این قطعه بر روی لوله کولر در پشت چراغ سمت راننده نصب است.خرابی های آن:سوئیچ سه کاره فشار گاز کولر 405 سمند
  1.  متصل نشدن پایه ۱ و ۲ با وجود گاز کافی
  2.  اتصال یکسره پایه های ۳ و ۴ در حالت کولر خاموش
  • قسمت بعدی مشکلات دمای آب و ECU موتور است که باعث قطع کردن کولر بخاطر بالا رفتن بیش از حد دمای آب موتور است.
  • رله ECU موتور که این رله در جعبه رله زیر پای راننده قرار دارد و در حالت عادی جریان برق را متصل میکند و هر زمان ECU فرمان دهد این رله برق کولر را قطع میکند.
  • یونیت کولر و سنسور اواپراتور.یونیت کولر یک قطعه الکترونیکی است که در کنار پای راننده بر روی پوسته بخاری و کولر نصب است و کار آن اندازه گیری دمای اواپراتور به وسیله سنسور اواپراتور است.این قطعه از یخ زدگی اواپراتور کولر جلوگیری میکند.
  • فیوزو رله برق اصلی کولر.این رله برق اصلی کمپرسور کلاچ را متصل میکند.
  • سیم کشی و سوکت های دسته سیم کولر

موارد بالا بصورت کلی بیان شد.هر کدام از قسمت های برق کولر نیاز به بازدید و عیب یابی دقیق دارد.در مواردی ممکن است همزمان ایراد از دو قسمت باشد که تعمیرکار را دچار اشتباه کند.مثلا خال زدن پلاتین رله و خرابی کلید سه کاره.هر دوی این قطعات باعث قطعی غیر منظم در برق کولر میشوند که با تعویض یک قطعه، قطعه دیگر کماکان ایجاد مشکل میکند.

این مطلب به اشتراک بذارید

24 پاسخ

  1. سلام ممنون از راهنماییتون. عالی .
    اما من ی مکل دیگه ای دارم .ماشینم سمند ۸۲ هست ‌کمپرسور برق مستقیم دادم سالمه آماده A/cرو که میزنم فن هاشروع بکار می‌کنند دور تند .
    امابرق برای کمپرسور نماید .اگه راهنماییم کنید خیلی ممن ن میشم.با تشکر از شما

      1. سلام
        ۴۰۵مدل ۹۶دارم
        کولر هر ده دقیقه یه ربعی از زیر بار در میره،چن تا سر گاز که میدم درست میشه همون لحظه!
        وقتی هم زیر باره عالی خنک میکنه
        مشکل از کجا میتونه باشه
        ممنون میشم اگه راهنماییم کنین
        تشکر

  2. سلام و خسته نباشید
    عیدتون مبارک
    یه پارس مدل ۹۴ با سینه جدید و سیستم تهویه اتوماتیک هست که وقتی کولر و روشن میکنی بعد چند ثانیه کمپرسور قطع میشه ولی فن ها کار میکنن
    با یه کلید و صفر و یک کمپرسور و مستقیم کردیم و باهاش کار میکنه و فن تهویه داخل اتاق و هم با پنل کنترل میکنیم
    پنل تهویه ماشین هم هیچ خطایی نمیندازه
    اگر بتونید راهنماییم کنید ممنون میشم

  3. سلام
    عصر شما بخیر
    ماشین من تاکسی سمند ۸۳ هست.
    کولر شارژ شده و کلید سه کاره تعویض شده.
    وقتی ماشین سرده کولر به خوبی خنک می کنه و کمپرسور قطع و وصل میشه.
    بعد از ۱۰ دقیقه باد گرم میزنه و صدای قطع و وصل رله نمیاد. تا دوباره ماشین سرد بشه و کولر راه بیفته.
    راهنمایی بفرمایید چکار باید انجام بدم. ممنونم

  4. سلام
    پژو ۴۰۵ مدل ۸۲ دارم وقتی روی بنزین هست کولر در حالت درجه ۲ وقتی آف می‌کنه و روشن میشه مشکلی نداره ؤلی در زمان سوخت سی ان جی این عمل انجام نمیشه یعنی بعد از آف شدن و آن شدن مجدد دیگه خنک نمیکنه
    خواستم راهنماییم کنید
    تشکر

  5. سلام وقت تون بخیر .پارس سال مدل ۹۴ دارم مشکلش اینه که در حالت ثابت کولر کامل خنک می‌کنه اما موقع حرکت باد گرم میزنه چراغ چشمک زن auto ,هم خاموش روشن میشه . ممنون میشم راهنماییم کنید .

  6. باسلام خدمت شما ، من ۴۰۵ دارم وقتی کولر را روشن میکنم یوقتایی کلاچ میکنه و کولر کار میکنه یوقتایی هم چند بار باید کلید را قطع و وصل کنیم تا سوئیچ کند ، ممکنه عیب از کلید ۳ کاره باشه ؟ با تشکر

  7. باسلام خدمت شما ، من ۴۰۵ دارم، کارکردشم کم هست وقتی کولر را روشن میکنم یوقتایی کلاچ میکنه و کولر کار میکنه یوقتایی هم چند بار باید کلید را قطع و وصل کنیم تا سوئیچ کند ، ممکنه عیب از کلید ۳ کاره باشه ؟ با تشکر

  8. سلام من یه پژو ۴۰۵ ۹۷ دارم وقتی کولر اوتماتیک میکنه سرما کم میشه و برای اینکه دوباره هوای سرد بده باید دور موتور رو تا ۴ ببرم بالا بعد کار کنه مشکل چیه؟

  9. سلام ، پژو ۴۰۵ مدل ۸۸ دارم ، گاهی وقتها، علامت اخطار در صفحه روشن‌میشه و دمای موتور به نیمه نرسیده که فن ها دور تند شروع بکار می‌کنند و تا آمپر کامل نیاد پایین و سرد نشه ،همچنان دور تند کار میکند، حتی بعد از خاموش نمودن موتور و بستن سویچ، چندین جا هم رفتم ، نتونستن مشکل رو رفع نمایند،ممنون میشم راهنمایی نمایید

    1. سلام ۴۰۵ مدل نود برق ac و کلید دریچه هوا قطع شده فیوزها هم سالم هست کلید ولمی بخاری کار میکنه علت از چی میتونه باشه
      ممنون میشم راهنمایی کنید

  10. سلام و عرض ادب من پارس tu5 مدل ۹۶ دارم مولتی پلکس
    چند وقتی بود که یا کولر کار میکرد یا اینکه کمپرس و فن ها کار میوفتادن اما پرتاب بادی تو ماشین وجود نداشت برقکار رفتم هم سره دست سیم زیر در داشبورد پل زد هم سر دست سیم اصلی این مشکل کامل حل شد الان پرتاب باد وقتی کولر روشن در حد ۲ ثانیه قطع و وصل میکنه ممنون میشم راهنماییم کنین

  11. سلام‌وعرض‌ادب‌‌من‌پارس‌مدل۸۰دارم‌پنل‌بخاری‌وکنترل‌سرعت‌موتور‌فن‌فقط‌اگه‌تا‌آخر‌یعنی‌دورتند‌ببرم‌‌موتورفن‌روشن‌وباقدرت‌خوب‌کار‌میکنه‌ولی‌اگه‌حتی‌یک‌میل‌هم‌بخوام‌کم‌کنم‌کامل‌خاموش‌میشه‌‌وفقط‌دور‌تند‌ودرصورتی‌که‌‌کلیدپنل‌چسبیده‌به‌انتها‌باشد‌روشن‌میشه‌ممنون‌میشم‌اگه‌راهنمایی‌بفرمایید

  12. سلام.وقتتون بخیر.از وقتی سرسیلندر و سیم کشی موتور تغییر دادم و شمع آب هم تغییر کرده تهویه ارر سنسور دمای آب میده.
    سوکت ها هم بررسی کردم همشون دو پایه است
    سم کشی سنسور آب تهویه از کجا هست و چجوری باید اصلاحش کنم ؟

  13. با سلام
    پارس مدل ۸۸ دارم، موقعی که کلید a/c رو میزنم، در مواقعی که هوا سرد و به طور کلی دماسنج ماشین کمتر از ۳۵ درجه باشه کمپرسور فعال نمیشه اما وقتی دمای هوا گرم میشه معمولا فعال میشه، به علاوه وقتی که روشن شد به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه به خوبی خنک میکنه اما بعد از اون مجدد کمپرسور غیر فعال میشه تا بعد از ۱۵ دقیقه مجدد فعال میشه.
    همچنین تا وقتی که کمپرسور فعال نشده، دور تند فن هم روشن نمیشه.
    به نظرتون مشکل از کجا میتونه باشه؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *