ورود/عضویت

خرابی فن رادیاتور پژو 405-سمند-پارس-206

در اینجا میخوانید...

سیستم فن رادیاتور خودرو ۴۰۵ سمند و پارس یا میتوان گفت سیستم فن رادیاتور موتور ۱۸۰۰ پژو، از دو فن و سه رله تشکیل شده است.به دلیل وجود دو فن طراحان این خودرو استفاده از مقاومت فن را لازم ندانسته و با سری کردن دو فن با همدیگر دور کند فن های رادیاتور را امکان پذیر ساختن.و در حالت دور تند فن ها، این دو فن به صورت موازی به منبع ولتاژ خودرو متصل میشوند و با عبور جریان بیشتر فن ها با دور تند عمل خنک کاری رادیاتور را انجام میدهند.

فن رادیاتور پژو 1800

دلیل سوختن واشر سر سیلندر موتور پژو ۱۸۰۰

بخاطر استفاده از بوش تر در بلوکه سیلندر پژو موتور ۱۸۰۰ با وجود ارتباط مستقیم سیلندر ها با آب یا مایع خنک کننده، مقاومت این موتور در برابر بالا رفتن دمای موتور بسیار کاهش پیدا کرده است. طراحی بوش تر از یک جهت که مستقیم با آب در تماس است بسیار ایده جالبی است اما طراحان به یک مسئله کوچک توجه نکردن و آن نبود آب یا کم بودن مایع خنک کننده رادیاتور است.چرا که تنها نقاط اتصال بوش ها با بلوکه سیلندر و انتقال حرارت، واشر سرسیلندر و اورینگ های کف میباشد.و حرارت بوش ها بر روی این دو قسمت تاثیر زیادی گذاشته و میتوان گفت در یک زمان بسیار کوتاه و نبود آب در مدار، آسیب جدی به این دو قسمت وارد میشود.

اهمیت مراقبت از بالا نرفتن دمای موتور

اهمیت سیستم خنک کننده و دمای موتور برای تمام دارندگان خودرو پژو ۱۸۰۰ پوشیده نیست.پس لذا سیستم خنک کننده موتور و فن های رادیاتور را بسیار جدی بگیرید.شما باید به صورت منظم میزان آب داخل رادیاتور را چک کنید و همیشه از مایع ضد یخ در تمام فصول سال استفاده کنید.در زمان هایی که احساس میکنید خودرو دچار مشکل شده است و دمای آب بالا میرود حتما به تعمیرگاه بروید و جویای رفع ایراد شوید.سیتم خنک کننده به دلیل استفاده از قطعات مختلف و سیستمی یکپارچه است و خرابی کوچکترین عضو این سیستم باعث از کار افتادن کل سیستم خنک کننده موتور میشود.

مکانیزم فن های خنک کننده خورو پژو ۴۰۵ و سمند پارس

همانطور که گفته شده این سیستم از سه رله اصلی و دو فن بر روی سینی فن رادیاتور تشکیل شده است.این سه رله در دو مرحله ایفای نقش میکنند.

  • در حالت دور کند فن ها با سری کردن دو فن جریان عبوری کاهش پیدا کرده و فن ها با دور کند عمل میکنند.
  • در حالت دور تند دو فن را موازی کرده و فن ها با حداکثر توان گردش میکنند.

دو برق تغذیه، یکی تامین ولتاژ مورد نیاز فن ها و دیگری تغذیه رله ها لازم است.ولتاژ تغذیه رله ها از جعبه فیوز داخل اتاق، توسط فیوز شماره سه و برق اصلی توسط دو فیوز داخل جعبه فیوز کالسکه ای داخل موتور تامین میشود.

خرابی فن رادیاتور پژو ۱۸۰۰

  • خرابی  فن های رادیاتور به بخش های مختلفی تقسیم میشود.هر یک از این بخش ها نیاز به بررسی صحیح و اصولی دارند.
  1. اتمام عمر فن رادیاتور.در صورتی که عمر فن ها به پایان رسیده باشد به چند صورت ایجاد مشکل میکند.یا فن سوخته است که معمولا با تمام شدن ذغال کلکتور این اتفاق می افتد و فن اصلا کار نمیکند.در این حالت هر دو فن در حالت دور کند از کار می افتند و دلیل آن عدم عبور جریان است.
  2.  قطع شدن اتصالات سیم پیچ داخل فن.در این حالت با کوچکترین اشاره فن شروع به کار میکند.
  3. خوردگی بوش ها و یا گریپاژ شفت اصلی فن .

در این موارد بهتر است فن خراب تعویض شود .

  • خرابی رله های فن رادیاتور.دور کند و دور تند توسط دو سیگنال منفی از ECU موتور فرمان داده میشود.در ابتدا باید با شبیه سازی سیگنال منفی از کار کرد مدار مطمئن شویم.اگر با دادن منفی فن ها درست کار میکنند باید دلیل خرابی را در قسمتی دیگر جستجو کنیم.اما اگر با دادن منفی رله ها عمل نکردن ابتدا از برق تغذیه رله و برق اصلی مطمئن شوید و بعد از  رله ها را مورد بررسی قرار دهید. .

این موارد به صورت کلی و خلاصه وار بیان شدن و میتوان ۷۰ درصد موارد به پیدا کردن ایراد کمک کند.اما در ۳۰ درصد دیگر، عیب یابی درست مدار فن رادیاتور پژو نیازمند بررسی و دقت بالا و عیب یابی اصولی دارد.گاهی همزمان دو قطعه دچار مشکل شدن که میتواند پرسه عیب یابی را دشوار کند.مثلا پلاتین های دو رله همزمان خال زدن و یا ذغال های یک فن در حال تمام شدن است که باعث قطع کردن غیر منظم فن ها میشود.

این مطلب به اشتراک بذارید

13 پاسخ

  1. سلام خداقوت میگم به کلیه عوامل این برنامه یه سوال فنی ماشین پژو ۴۰۵ مدل ۸۹ تاکسی بیابانی دارم چند وقتی همه درموقع حرکت هم درجا یه سکته ای مکنه چراغ استپ با دمای هوا روشن میشه از امروز ام هردوفن کند وتند کار نمی کنه ممنون میشم
    راهنمایی بفرمایید

  2. سلام . ممنون از مقاله خوبتون
    ال نود اتومات من بعد از اینکه ماشین بیش از یک ساعت کار میکنه وماشین گرمه وقتی ماشین رو خاموش میکنم فن قطع نمیشه . البته اگه حواسم باشه و بعد خاموش شدن ماشین و قطع نکردن فن یکبار سوییچ رو باز و بسته کنم فن قطع میکنه اما اگه یادم بره فن ماشین تا ۲۰ دقیقه کار میکنه و باعث خالی شدن باطری میشه .
    این موارد باعث میشه هر چند وقت یکبار رله فن دور تند و پایش آب بشه .
    این ایراد از ۶ماه پیش که جوش اوردم شروع شده .
    واتر پمپ و فشنگی آب و ترموستات و رله فن و پایش تعویض شده . سیم اتصال بدنه نصب شده . رادیات سیخ زده شده و رادیات بخاری شسته شده ولی مشکل پابرجاست.
    تنها کاری که برخی پیشنهاد دادند وانجام نشده ریمپ برای کاهش دما و تعویض موتور فن هست . مشتاقانه منتظر نظر کارشناسانه شما هستم چون زیاد با ماشین سفر میرم و دوست ندارم توی جاده گیر کنم

    1. سلام.
      ابتدا توسط دیاگ برسی کنید که دمای موتور با دمای داخل کامپویتر واقعی است.
      در صورتی که دمای موتور واقعا بالا میرود باید دنبال ایراد مکانیکی در سیستم خنک کننده باشید.
      در صورتی که دمای داخل دیاگ بالاتر از دمای موتور نمایش داده میشود باید سیستم برق ماننده سنسور آب سیسم اتصال از سنسور تا کامپوتر و خود کامپیوتر را برسی کنید.

    2. سلام ببخشید سمند ۸۳ دارم که زیاد رله خراب میکنه عوض میکنم یکی دو روز خوبه بعد دور کند ازکار میفته و فقط دور تندکارمیکنه بعد جعبه فیوز کالسکی هم داغ میشه؟ دوفن دور تند کارمیکنید. وقتی رله عوض میکنم خوب میشه بعد ۲روز دورکند قط میشه.. ممنون میشم مهندس جوابم بدید. سپاسگزارم.. رضایی از یزد

  3. من ۱۵ ساله ۴۰۵ دوگانه دارم و حدودا هر سال با مشکل سوختن رله فن توی تابستان مواجه میشم میتونم یه توصیه هایی بهتون داشته باشم
    اول از همه اینکه رله فن ۸۰یا ۱۰۰آمپر شیشه ای بخرید و هر سال حدودا باید رله وسطی رو عوض کنید
    پژو ۳ تا رله داره که وسطی برای دور تند هست
    و میتونید اگر سوکت خراب شده عوض کنید یا مثل من چند تیکه فویل کوچیک داخل سوکت جا بزنید تا اتصال برقرار باقی بمونه

  4. سلام تشکر از راهنمایی…..این قسمت منفی که اتصال میدم به سیم سفید کوچک رله …فن کار میکند…رله هم عوض کردم اما ….سیم منفی که جدا میکنم باز فن قطع میشود…..درضمن نه دور تند کار می‌کنه نه دور کند …..حتی اگر کولر بگیرم

  5. سلام.
    من ماشینم سمنده . گاهی اوقات یکی از فنا از کار میفته و موجب میشه که ماشین جوش بیاره . هر بارم بکیش ایراد میزنه . یعنی یکی کار میکنه اون یکی نه. پیش برق کار رفتم گفت فشنگی و تمام اتصالات سالمه و من نمی دونم چه مشکلی. داره هرجا میبرمش نمی تونه درستش کنه. ممنون میشم کمک کنید

  6. سلام
    پژو ۴۰۵ مدل ۸۸،اخیرا متوجه شدم که آمپر آب تا وسط میاد ولی هر دو فن با دور کند کار میکنن این در حالیه که قبلش هر دو فن با دور تند کار کرده و آمپر بین نصف و ربعه، مشکل کجاست، ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *