ورود/عضویت

تعمیر پنل کولر و بخاری 206،پارس،سمند،405

در اینجا میخوانید...


در صورت نیاز به تعمیرات میتوانید با شماره ۰۹۱۵۹۱۵۸۴۴۰–۰۹۳۵۸۸۳۵۴۷۷ مهندس مجید دادخواه تماس بگیرید.

فقط تعمیرات پنل های دیجیتال مانند ۲۰۶ تیپ ۵ و پارس سال،۴۰۵ tu5،سورن و دنا پذیرفته میشود.

خرابی پنل تهویه کولر و بخاری

  • عدم روشن و خاموش کردن کولر
  • روشن نشدن فن بخاری و کولر 
  • عدم کنترل دور و شدت باد فن
  • عدم کنترل بر روی تنظیم دریچه های هوای سرد و گرم و جهت وزش باد

پنل های تهویه خودروی ایرانی به دو دسته برقی و دستی تقسیم میشود.پنل های برقی به پنل تهویه اتوماتیک شناخته می شود.کنترل درجه حرارت داخل کابین و میزان شدت باد توسط پنل تهویه به صورت اتوماتیک تنظیم میشود. دریچه های گرم و سرد و کنترل جهت وزش باد توسط موتورهای برقی دریچه هوا تنظیم میشوند.

اما پنل های دستی کنترل دور فن بخاری و تنظیم دریچه های هوای تهویه، به صورت دستی و توسط سرنشین ها کنترل میشود. در داخل پنل دستی از اهرم بندی خاصی برای حرکت دادن دریچه ها و کاهش نیروی محرک استفاده میشود.کلید کولر در پنل تهویه دستی، در زمان روشن شدن فن بخاری و کولر فعال میشود.(تا اهرم تنظیم دور فن روی حالت روشن قرار نگیرد کلید کولر عمل نمیکند.)

پنل اتوماتیک ۲۰۶ تیپ۵ برقی

پنل اتوماتیک ۲۰۶ که HVAC نام دارد و کار آن تنظیم دمای داخل کابین بر اساس دمای انتخاب شده و تغییر دریچه های گرم و سرد و پایین بالا و گردش هوای داخل و بیرون است.

مشکلات این پنل به شرح زیر است:

  • عدم روشن کردن کولر
  • عدم تغییر دریچه ها
  • خرابی کلیدها
  • خرابی قطعات الکترونیکی داخل
  • سوختن چراغ های داخل
  • خرابی صفحه نمایشگر
  • خرابی تنظیم دور فن بخاری 
  • مشکل نرم افزاری  
 
پنل تهویه مطبوع 206 ولومی
پنل تهویه کولر و بخاری برقی 206 تیپ5

پنل تهویه اتوماتیک پارس سمند سورن 

 

پنل تهویه اتوماتیک پارس سمند سورن

بیشترین خرابی این پنل در عدم روشن کردن کولر است.اگر کولر خودرو زیر بار نمیرود، شما به راحتی میتوانید بفهمید که ایراد از پنل است یا نه.در صورتی که کلمه Auto بر روی نمایشگر چشمک زن است مطمئنا مشکلی در موتورهای دریچه یا سنسورهای اندازه گیر دما خارج و داخل وجود دارد. و اگر این کلمه چشمک زن نیست برد الکتریکی آسیب دیده است.

خرابی پنل تهویه کولر و بخاری دستی ۴۰۵ سمند پارس

 پنل بخاری و کولر دستی در این خودرو به دو مدل تقسیم میشوند.

  • اهرم بندی کشویی
  • اهرم بندی ولومی

اهرم های تنظیم دریچه تهویه در داخل پنل توسط دو عدد چرخ دنده میزان نیروی محرک دریچه را کاهش میدهند، تا دریچه ها با نیروی کمتری حرکت داده شوند.معمول ترین خرابی این مدل پنل تهویه، شکستگی یا رد کردن دندهای چرخ دنده ها است. این ایراد بخاطر گیر بودن دریچه ها و تلاش سرنشینان خودرو برای حرکت دادن دریچه ها اتفاق می افتد.این اهرم بندی و دنده ها، اصلی ترین قسمت پنل تهویه است، که معمولا دچار خرابی میشود.در زمان گیر بودن دریچه ها بهتر است ایراد آن را برطرف کنید و از وارد کردن نیروی بیش از حد معمول خودداری کنید.این قطعات کمیاب هستند و با خرابی آنها در بیشتر موارد مجبور به تعویض کامل پنل تهویه میشوید.

تنظیم دور فن بخاری و کولر دستی ۴۰۵ سمند پارس

کلید تنظیم دور فن کولر و بخاری در پنل های دستی به دو نوع ولومی(سلکتور) و کشویی تقسیم بندی میشوند.در نوع کشویی از یک رئوستا(مقاومت متغییر) که توسط سرنشین حرکت داده میشود دور فن بخاری با استفاده از مدول فن تنظیم می شود.اما در نوع ولومی، فن بخاری ساده است و مدول فن ندارد. با چرخش ولوم تعدادی مقاومت المنتی که بر روی قطعه مقاومت فن قرار دارد، با هم سری می شوند و به این شکل دور فن را تنظیم میکند.در این نوع پنل جریان اصلی از سلکتور چرخشی عبور میکند و در صورت خرابی یا کثیفی پلاتین ها باید سرویس و یا تعویض شوند.مشکلی که معمولا به خاطر این قطعه به وجود می آید،کار نکردن دور فن ۱ و ۲ است که باید پنل تهویه بازدید شود.

مطالعه مقاله خرابی فن بخاری و کولر پژو را به شما پیشنهاد میکنم.

پنل تهویه کولر و بخاری با کلید دریچه چرخشی

پنل تهویه کولر و بخاری ولومی سمند و پارس و 405
پنل تهویه کولر و بخاری ولومی سمند و پارس و 405
پنل کولر و بخاری سمند دستی ولومی
سوکت پشت پنل تهویه دستی سمند و 405 پارس

 

پنل کولر و بخاری ۲۰۶ تیپ ۲

خرابی پنل تهویه ۲۰۶ تیپ ۲ به این صورت است که سلکتور انتخاب دور فن به درستی کار نمیکند.مثلا فن در دور ۱ و ۲ قطع و وصل میشود.این خرابی باعث قطع و وصل کولر هم میشود.

یا اینکه کلید AC خراب شده و باید تعویض شود. 

 
پنل تهویه کولر و بخاری 206 تیپ 2
پنل کولر و بخاری دستی 206 تیپ 2

 

 

این مطلب به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *